Публикации: Исак Паси
Предговор към "Ораторът" на Цицерон
Исак Паси
ПРЕДГОВОР
Сред многобройните Реторики, познати на класическата гръко-римска античност, три са извоювали историческото право да бъдат наистина класически. Първата от тях — Аристоте-ловата Реторика — се появи у нас през 1986 г., а третата — Квинтилиановото Обучението на оратора — още по-рано, през 1982 г. Но едва сега, през 1992 г. българският читател ще има и втората, междинната по време на възникването си реторика, чиито корпус създават трите трактата за ораторското изкуство на римския оратор и теоретик на ораторското изкуство Марк Тулий Цицерон.
Ако българското книгоиздаване прояви тези наистина похвални двадесетгодишни усилия, за да направи достояние на българската култура класиците на класическата реторика, това не е резултат от случайно стечение на обстоятелства, нито пък плод на авторско-преводачески амбиции. В това отношение се действаше по обмислен план и едва сега след неговото осъществяване може да се тегли и чертата на равносметката.
Дори и на слабозапознатите с историята на естетиката — науката за красотата и изкуството — едва ли е необходимо да се обяснява, че гръко-римската естетика през десетте века на своето съществуване — от VI в. пр. н. л. до V в. — е дълбок източник, хранителна среда и почва на последвалите идеи, школи и направления и на средновековната и ренесансовата, и на класицистическата, и на романтическата естетика, както и на философската естетика от XVIII —XIX век и философското изкуствознание от XIX —XX век. А тя, античната естетика, както също е добре известно, е съществувала в три — трудно от-делими едно от друго — духовни направления: — в общите философско-социологически конструкции от рода на Платоновите Пирът и Държавата или Аристотелови-те Метафизика и Политика;
— в трактатите —послания —назидания за създаване на поетически произведения, т. нар. поетики от рода на Поетическите изкуства на Аристотел и Хораций; и най-сетне
— в Реториките, изучаващи ораторското изкуство и предназначени за обучение на ораторите, които дори да бяха искали не биха могли да минат без изкуството. Защото тъкмо във връзка с практическите изисквания на изкуството на красноречието античните оратори са чувствали дълбоката потребност от красотата и от всичко свързано с нея, а при рефлексията, при теоретическите размишления върху това изкуство авторите и преподавателите в реторските школи неминуемо е трябвало да анализират художествените принципи, форми, фигури, тропи и т. н., с чиято помощ само ораторът е могъл да постигне желаната сила на внушението, тоест да изпълнява предназначението на живото слово — да убеждава, да наслаждава и да вълнува. Затова древната реторика е един от трите равноценни източника на древната естетика, а изследваните от нея категории запазват значимостта си в структурата на съвременното мислене в почти същата степен, в която са живяли и действали в античната теория и практика.
Но и извън тази в някаква степен служебна роля на античната реторика спрямо античната естетика тя несъмнено има и собствена тежест, от която преди всичко се обуславя и нейното значение — от древността до днес. Реториката е съществен компонент на практиката и теорията на действително цъфтящото през античността красноречие, едно тогава пълноправно изкуство, което обаче през по-новите векове все по-често се отпраща към покрайнините, към маргиналиите на многобройните "системи на изкуството", а нерядко и изобщо отпада от тези системи. Защото каквото и да се говори за значението на ораторското изкуство днес и сега, то едва ли може да се сравнява с неговата роля някога и тогава. Именно в епохата на демократическата античност, когато словото, реториката, красноречието са носили в себе си и върху себе си много от онова, което Гутенберговата ера възлага на печатната книга и на нейните хранилища, на личните и обществените библиотеки, са корените, от които тръгва пищният разцвет на реториката — теоретическа и практическа.
С публикуването на трите трактата за ораторското изкуство на Цицерон българският читател ще разполага не само с едно наистина неоценимо ръководство по реторика. Тъй като от основната реторическа концепция на Цицерон — ораторът е и мислител, и моралист, и политик — неминуемо следва, че реториката е не само умение, похват, сръчност, а и идея, дарба, кауза, че реториката е не само форма, а и съдържание, и по-точно оформено съдържание, че ораторът е и трябва да бъде и философ, и политик, и участник в държавните дела, Цицерон се чувства задължен — именно като учител по така разбраната реторика — в своите трактати да подреди едва ли не енциклопе-дически сведения, размишления и теории за философията и историята на философията, за поетиката и лингвистиката, за политиката и правото — такива, каквито ги е виждал, и така, както ги е преценявал като неоценими източници на реториката.
Отдавна е признато, че Цицерон не е от най-дълбоките мислители, които философията познава в своето повече от 25-ве-ковно развитие. Но също така несъмнено е, че Цицерон е един от най-прославените автори, макар и неговата слава да не идва от дълбините на мисълта и от бездните на мъдростта. Сред многото възможни обяснения на този парадоксален феномен не може да не се спомене онова чудесно съчетание до степен на едва ли не пълно сливане на теоретическата и практическата дейност, на умствените конструкции с материализиращото ги живо поприще най-малкото в една област — теорията на реториката и практиката на ораторското изкуство. А от това изкуство човекът и хората изпитват постоянна потребност — винаги когато имат възможност за повече или по-малко свободно общуване, убеждаване и решаване. Защото "какво по-приятно за слуха и ума от една изящно изваяна и украсена с мъдри слова и мисли реч? Каква по-величествена гледка от това, пред очите ти словото на едного да насочва поривите на народа, съмненията на съдиите, властта на сената? Какво по-царствено, по-благородно и великодушно от това, да помагаш на молещите, да подкрепяш оскърбените, да даряваш спасение, да изтръгваш от опасност, от изгнание? И какво по-голямо предимство от топа, да имаш винаги подръка оръжие, с което да се защитиш, да нападнеш подлеците или да отмъстиш за нанесената обида?... Чащото трябва да си умен човек, а и почтен, и красноречив, за да изложиш свои предложения по най-важни за държавата въпроси, та да можеш с ума си да прозреш нещата, с авторитета си да ги утвърдиш, а с речта си да ги внушиш... Красноречието е спътник на мира, съюзник на свободното време и, тъй да се каже, питомец на уредените вече държави."
Изразът законодател на словото е употребен от Квинтилиан за Демостен, но той с пълна сила е валиден и за Цицерон — един от първите стилисти на римската проза. Затова за всеки, който чувства потребност от слово — от неговото произнасяне и от неговото слушане, — казаното някога от Цицерон запазва своето значение.
Ако като теоретик на реториката Цицерон е сред първите трима — наред с Аристотел и Квинтилиан, — полагащи основите на античната, а поради това и на модерната реторика, като действащ политически и съдебен оратор през цялата античност наред с него като че ли може да се постави само един — Демостен — и никак не е случайно, че едни от най-ярките страници на Плутарховите Успоредни живописи са посветени на Демостен и Цицерон. Затова наистина щастливо е съчетанието в един човек на един от най-големите оратори в историята на човечеството с един от най-проникновените теоретици на изкуството, което сам виртуозно е владеел.
Такива бяха мотивите на Университетско издателство Се. Климент Охридски и на неговата Библиотека Класическо наследство, за да поднесе текстовете, които се откриват с тези редове.
София, декември 1991
От съставителя